• Print

Den digitale fremtid er nu

Digitale teknologier byder på fantastiske muligheder for at forbedre undervisningen på universiteterne, og inden for medicin sker der i disse år rigtig meget. Men teknologien i sig selv gør ingen forskel for læringsudbyttet, hvis ikke den er godt integreret i undervisningen.

 

Af Peter Krogholm

Digitalisering har længe været et indsatsområde i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, mens det har haltet lidt mere på de videregående uddannelser. Årsagerne til det er flere, hvor Christiansborg, tradition og decentral styring formentlig spiller tre af hovedrollerne, men som i alle andre dele af samfundet gør også universiteterne i stigende grad brug af de digitale muligheder. I 2014 etablerede Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet (SUND) Centre for Online and Blended Learning (COBL), der skal bidrage til at forbedre kvaliteten af undervisningen gennem digital læring. Målet er at sikre, at SUND er på forkant inden for teknologi og undervisning, og det sker blandt andet gennem kompetenceudvikling af undervisere, rådgivning i brug af digitale teknologier og produktion af digitale læringsressourcer. Og selv om der med mere end 1000 undervisere på SUND ganske givet er delte meninger om COBL og tankerne bag centrets ydelser, tør leder Anne-Marie Mosbech Jensen godt konkludere, at COBL fungerer efter hensigten.

„Hos os er ni medarbejdere fuldt beskæftigede hver dag med at løse opgaver for underviserne, så på den måde oplever vi meget konkret, at de tager godt imod brugen af digitale teknologier,“ siger hun. Indtil videre har over 800 undervisere deltaget i centrets workshops, og COBLs produktion tæller pt. over 600 undervisningsvideoer, herunder videoforelæsninger til MOOCs (Massive Open Online Course), samt en lang række læringsressourcer som for eksempel interaktive moduler i akut pædiatri, interaktivt eksamens-tv og senest et forsøg med brug af virtual reality i undervisningen på en af SUNDs sommerskoler.

Men hvordan har de studerende taget imod de digitale initiativer? „Vi har endnu ikke talt med studerende, der ikke ønsker at ændre på den eksisterende og ofte passive forelæsningsform. De vil gerne have mere engagerende og involverende undervisning, og de er især glade for de muligheder, der for eksempel er for at stoppe, pause og gentage en videoforelæsning. Og så er de også glade for den fleksibilitet, der ligger i, at de kan bruge det, der ligger online, når de har brug for det.“

Uafhængig af tid og sted

Den digitale fleksibilitet er også et kodeord for Yousif Subhi, der er reservelæge og ph.d.-studerende på Sjællands Universitetshospitals øjenafdeling. Under sit studie arbejdede han som studenterunderviser pa Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation på Rigshospitalet, hvor han forskede i anvendelsen af teknologi i medicinsk uddannelse, hvilket blandt andet resulterede i en video-app.

„Jeg ser en kæmpe fordel i at gøre undervisningen uafhængig af tid og sted, fordi vi på den måde kan skubbe læringen væk fra, hvornår underviseren har tid, og til hvornår studenten har brug for at lære,“ siger han og peger på klinikken som et andet sted, hvor han så, at der kunne vindes meget med fleksible og tilgængelige digitale løsninger. „Medicinstuderende kommer på kliniske ophold, hvor de skal opnå praktisk erfaring. Men i klinikken stod man pludselig med den travle læge og den eneste patient på afdelingen med knæsmerter. Inde i hovedet kørte alle undersøgelserne fra bøger, forelæsninger og holdtimer. For hvordan var det nu lige, det var? Den travle læge oplevede en uforberedt student, og den uforberedte student oplevede en travl læge – det fungerede ikke.“

Sammen med tre andre gik Yousif Subhi derfor i gang med at udvikle en web-baseret app med ledundersøgelsen som fokusområde. For de allerfleste har jo en smartphone. „Vi optog videoer af de vigtigste kliniske undersøgelser, så studenten hurtigt kunne genopfriske viden om præcis den undersøgelse, han eller hun stod overfor. På den måde står app’en stærkt som supplement til bøgerne. De er gode til at præsentere teorien med store mængder tekst og billeder, som app’en kan omsætte til praktisk erfaring ved at være tilgængelig med hurtig, relevant og præcis viden.“

Ikke bare et add-on

Yousif Subhis app blev en succes, fordi den ikke bare tog materiale fra bøger og puttede det i en smartphone. Teknologi gør nemlig ingen forskel for læringsudbyttet, hvis den ikke er integreret i undervisningen. I dag oplever COBL da også, at flere kursusansvarlige henvender sig allerede, når de begynder at planlægge et forløb, og det ser Anne-Marie Mosbech Jensen som et tegn på, at flere og flere undervisere helt naturligt begynder at tænke digitale teknologier og metoder ind i undervisningen. Og det er positivt, at teknologien på den måde tænkes ind lige præcis der, hvor den bidrager til at forbedre og ikke bare er et add-on eller quick-fix til noget eksisterende. „Så jeg tror, at det i fremtiden ikke vil være teknologien for teknologiens skyld, der vil være fokus på, men snarere på hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så teknologien bidrager til at forbedre kvaliteten af undervisningen og de studerendes udbytte af den,“ siger hun.

Deri er Yousif Subhi enig. Han har sammen med kolleger netop færdiggjort en undersøgelse, der viser, at YouTube-videoer om nethindeundersøgelser sjældent viser nethinden – det absolut vigtigste element i undersøgelsen – men i stedet viser, hvordan lægen ser ud bagfra, når patientens øje undersøges. „Så der er i den grad plads til forbedring, og jeg tror, vi vil se en stor effekt af bedre implementering af eksisterende teknologier,“ siger han og forudser en større brug af spilelementer som points, high-score lister og levels – såkaldt gamification – i undervisningsmidler i den nære fremtid. For hvorfor stirre i en bog om fodens knogler og kede sig, når man kan spille sig til samme viden og more sig?

„Hvis vi skal se længere ud i fremtiden, ville jeg satse på augmented reality, der kombinerer livebilleder fra den fysiske verden med computergrafik. Google Glass og iPhones tilbyder simple demonstrationer, men når det engang lykkes at presse meget stor regnekraft ned i små enheder, forestiller jeg mig, at mange uddannelser – og professionsuddannelser især – vil opleve et gennembrud i, hvordan man underviser og lærer.“

Læs flere artikler for medicinere her

Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.