• Print

Friluftsliv

Natur Samfund Pædagogik

,,

ISBN: 9788762807587 (Bog)
Udgivelsesår: 2009
Udgave: 1
Sider: 224
Bestil vurderingseksemplar Bestilling for BogPlus-kunder

Denne lærebog tematiserer og diskuterer teoretiske og praktiske aspekter af friluftsliv og pædagogisk arbejde i Danmark

Bogen giver en indføring i friluftsliv som samfundsmæssig fænomen, og hvordan friluftsliv kan inddrages i undervisningen og i det pædagogiske arbejde. Målet med bogen er at vise den mangfoldighed af muligheder som natur og friluftsliv rummer, bl.a. eksemplificeret i en række fortællinger fra praktisk friluftsliv.

Målgruppe

Bogen henvender sig primært til pædagog- og læreruddannelsen samt studerende fra andre uddannelser med interesse for friluftsliv, men alle med interesse for friluftsliv kan i bogen hente viden og inspiration til egen praksis.

Dansk Friluftsliv - forum for natur- og friluftsliv Medlemsblad nr. 78 juni 2009

13-01-2010 Bo Fisker

"Jeg anbefaler med stor glæde bogen - ikke mindst som en fremragende problematiserende opslagsbog, som på bedste vis giver inspiration og forstyrrelse til at læse videre i den henviste litteratur. Den giver som helhed et godt fundament for at arbejde med en velbegrundet friluftspraksis vel vidende, at det netop kunne begrundes og gøres på en anden måde. Jeg håber, at mange studerende og andre friluftsinteresserede vil bruge bogen og blive inspireret til at fordybe sig i Friluftsliv, natur, samfund og pædagogik".

Natur nr. 3 2009 01.09.09

11-12-2009 Mette Bærbach, redaktør

"Bogen stiller mange relevante spørgsmål [...], og den er virkelig omkring alle hjørnerne." "Den er selvskrevet til at blive brugt i en undervisningssituation [...]"

Lektørudtalelse

15-06-2009 Henrik Munch Jørgensen

"Bogen er baseret på danske forskningsresultater og er teoretisk velfunderet. Forfatterne brænder for emnet og for at formidle gnisten videre. Hvilket lykkes godt for dem. Gejsten for naturen er hele tiden til stede i bogen, samtidig med at mulighederne for pædagogisk anvendelse af naturen er utallige".

Folkeskolen.dk

15-06-2009 Malene Schrøder

"Bogen rammer et område, hvor der længe har været behov for en sammenkobling mellem teori og praksis". [...] "Denne bog fungerer fint som en grundbog, der sætter læseren i stand til at reflektere over, vælge mellem og argumentere for egne positioner og metoder i det pædagogiske arbejde, der omhandler natur- og friluftsliv".

Bagsidetekst
Denne nye lærebog tematiserer og diskuterer teoretiske og praktiske aspekter af friluftsliv og pædagogisk arbejde i Danmark. Bogen giver en indføring i friluftsliv som samfundsmæssig fænomen og i pædagogisk-didaktisk teorier og metoder i relation til friluftsliv, og diskuterer hvordan friluftsliv kan inddrages i undervisningen og i det pædagogiske arbejde. Centrale spørgsmål i denne forbindelse indebærer at forstå fænomenet friluftsliv og pædagogisk arbejde i naturen: • Hvad er friluftsliv og pædagogik? • Hvorfor friluftsliv og pædagogik? • Hvordan (arbejde med) friluftsliv og pædagogik? Målet med bogen er at vise den mangfoldighed af muligheder som natur og friluftsliv rummer, bl.a. eksemplifi ceret i en række fortællinger fra praktisk friluftsliv. Bogen er den første danske forskningsbaserede lærebog om friluftsliv og pædagogisk arbejde i naturen. Bogens forfattere har mange års erfaring med friluftsliv og pædagogisk arbejde i naturen i forhold til forskellige målgrupper, institutioner, steder og aktiviteter. Bogen henvender sig primært til pædagog- og læreruddannelsen samt studerende fra andre uddannelser med interesse for friluftsliv. Men alle med interesse for friluftsliv kan i bogen hente viden og inspiration til egen praksis. Se også bogens hjemmeside på www.munksgaarddanmark.dk, hvor der er fi ndes ekstra materiale til bogens 3.del.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.