• Print

Elever i erhvervsuddannelserne

Torben Størner og Karsten Holm Sørensen (red.)
Redaktører: Torben Størner, Karsten Holm Sørensen
Forfattere: ,,,,,,,,,,,,,,

ISBN: 9788762812482 (Bog)
Udgivelsesår: 2014
Udgave: 1
Sider: 216
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Hvem er de - eleverne i erhvervsuddannelserne?

Man kan naturligvis ikke give et entydigt svar på, hvem eleverne i erhvervsuddannelserne er, men ud fra dansk forskning på området tegnes der i denne bog et nuanceret billede af dem.

Bogens indhold

Der er bl.a. fokus på elevernes forudsætninger, deres motivation og identitetsdannelse, kreative processer og kulturelle forhold.

Desuden er der beskrivelser af de unge som den første digitalt indfødte generation og et overblik over, hvad der bliver af dem efter endt uddannelse. Endelig er der en beskrivelse af erhvervsuddannelsernes samlede bidrag til den nationale økonomi.

Teksterne giver i en let tilgængelig form et indblik i de unges verden og færden.

Torben Størner

Medejer af Erhvervspædagogisk udviklingscenter - Epuc. Har tidligere været ansat som lektor ved Nationalt Center for Erhvervspædagogik under Professionshøjskolen Metropol. Han har beskæftiget sig med mange sider af de danske erhvervsuddannelser ikke mindst med at definere og udfolde det særlige ved erhvervspædagogikken. Torben Størner har publiceret en lang række bøger, artikler og andre udgivelser, bl.a. Hvad er erhvervspædagogik, I lag med erhvervspædagogikken og Klasseledelse i værkstedet.

Karsten Holm Sørensen

Etablerede i januar 2014 Erhvervspædagogisk udviklingscenter - Epuc sammen med Torben Størner efter 14 års ansættelse ved Nationalt Center for Erhvervspædagogik under Professionshøjskolen Metropol, senest som chefkonsulent. Karsten Holm Sørensen har arbejdet 14 år som lærer og leder på Århus Tekniske Skole. Master i Professionsudvikling fra DPU.

Uddannelsesbladet

13-10-2014 Lotte Max Bank

4 ud af 5 stjerner
"Fokus i denne interessante antologi er elever på erhvervsskolerne, deres forudsætninger, motivation og identitetsdannelse.
Bogen tegner et nuanceret billede af de unge, deres kulturelle og samfundsmæssige ståsted samt deres drømme. Bogen behandler overordnet temaer som ungdomskultur, kreativitet, støtteordninger og skolekultur. Implicit kredser bogens undertekst om temaer som læringsfællesskab, situeret læring samt praksisforståelse – eller måske snarere fraværet af samme på erhvervsskolerne.
[…]Det er redaktørernes intention, at Elever i erhvervsuddannelserne bliver brugt i den erhvervspædagogiske diplomuddannelse, i beslægtede uddannelser samt af ansatte og ledere på erhvervsskolerne. Bogen kan dog herfra generelt anbefales alle, som arbejder i ungefeltet, da der her stilles skarpt på ungdomskultur i øvrigt."

Bagsidetekst
Hvem er de, eleverne i erhvervsuddannelserne? Det kan der naturligvis ikke gives et entydigt svar på, men ud fra dansk forskning på området tegnes der i denne bog et nuanceret billede af eleverne. Der er bl.a. fokus på elevernes forudsætninger, deres motivation og identitetsdannelse, kreative processer og kulturelle forhold. Desuden er der en beskrivelse af de unge som den første digitalt indfødte generation samt et overblik over, hvad der bliver af dem efter endt uddannelse. Endelig er der en beskrivelse af erhvervsuddannelsernes samlede bidrag til den nationale økonomi. Intensionen er, at bogen bliver brugt i den erhvervspædagogiske diplomuddannelse, i beslægtede uddannelser og af lærere og ledere på erhvervsskolerne i det hele taget. Det er desuden redaktørernes håb, at bogen kan biddrage til, at alle interesserede i systemet omkring de danske erhvervsuddannelser vil skabe debat, og at forskere vil tage bogen til sig og frembringe ny forskning, der kan fortælle mere om eleverne.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.