• Print

Fra teori til praksis

Undervisning med fokus på transfer

ISBN: 9788762809307 (Bog)
Udgivelsesår: 2010
Udgave: 1
Sider: 128
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Fra teori til praksis – Undervisning med fokus på transfer er en bog om transfer, det vil sige om at overføre viden og færdigheder fra en situation til en anden.

Det får du ud af at læse bogen

Bogens teori og redskaber kan inspirere læreren til at tilrettelægge undervisningsforløb, der med udgangspunkt i elevernes forskelligartede forudsætninger udvikler elevernes evne til at anvende det, de lærer, i praksis.

Hvordan arbejder man med transfer?

Motivationen for at beskæftige sig med transfer udspringer ikke blot af lærerens forestillinger om og ambitioner i forbindelse med sin lærergerning. Transfer er det centrale spørgsmål i al undervisning og formidling. Hele uddannelsessystemet hviler på overbevisningen om, at man gennem undervisning og oplæring kan lære noget, som man kan anvende sidenhen i en arbejds-, studie-, samfunds- og dannelsesmæssig sammenhæng. Hvis alting var glemt og borte, i det øjeblik ”klokken ringer” eller eleverne forlader skolen, var der jo ikke nogen grund til, at de skulle gå derhen. Så den grundlæggende antagelse bag uddannelsessystemet er, at man her kan uddanne, oplære og danne personer på en måde, der sætter sig spor.

Målgruppe

Bogen er skrevet til lærerne på erhvervsuddannelserne men kan også have interesse for andre undervisere i vekseluddannelser.

Bagsidetekst
Fra teori til praksis – Undervisning med fokus på transfer er en bog om transfer, det vil sige om at overføre viden og færdigheder fra en situation til en anden. Bogen er skrevet til lærerne på erhvervsuddannelserne men kan også have interesse for andre undervisere i vekseluddannelser. Motivationen for at beskæftige sig med transfer udspringer ikke blot af lærerens forestillinger om og ambitioner i forbindelse med sin lærergerning. Transfer er det centrale spørgsmål i al undervisning og formidling. Hele uddannelsessystemet hviler på overbevisningen om, at man gennem undervisning og oplæring kan lære noget, som man kan anvende sidenhen i en arbejds-, studie-, samfunds- og dannelsesmæssig sammenhæng. Hvis alting var glemt og borte, i det øjeblik ”klokken ringer” eller eleverne forlader skolen, så var der jo ikke nogen grund til, at de skulle gå derhen. Så den grundlæggende antagelse bag uddannelsessystemet er, at man her kan uddanne, oplære og danne personer på en måde, der sætter sig spor. Bogens teori og redskaber kan inspirere læreren til at tilrettelægge undervisningsforløb, der med udgangspunkt i elevernes forskelligartede forudsætninger udvikler elevernes evne til at anvende det, de lærer, i praksis.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.