• Print

Refleksion - i undervisning, oplæring og praktikvejledning

ISBN: 9788762810723 (Bog)
Udgivelsesår: 2012
Udgave: 1
Sider: 96
Bestil vurderingseksemplar Kig i bogen

Refleksion indgår i Munksgaards serie 'Erhvervsuddannelserne: didaktik – undervisning – læring'

Bogens indhold

Bogen giver en grundig gennemgang af begrebet refleksion, herunder hvad man kan reflektere over i hhv. skoleundervisningen og i praktikken. Desuden beskrives hvordan underviseren eller oplæreren kan igangsætte refleksioner hos eleverne og der er et bud på en konkret refleksionsmodel.

Målgruppe

Bogen henvender sig til undervisere og oplærere i erhvervsuddannelserne.
Bagsidetekst
Refleksion indgår i Munksgaards serie Erhvervsuddannelserne: didaktik – undervisning – læring og henvender sig til undervisere, praktikoplærere og praktikvejledere i erhvervsuddannelserne. Refleksion er et plusord generelt i uddannelsessystemet og dermed også i erhvervsuddannelserne. Den professionelle faglærte skal ikke blot kunne udføre sine arbejdsopgaver men også reflektere over udførelsen; refleksion er et centralt værktøj til løbende at udvikle sin praksis og sine kompetencer. Men hvad vil det sige at reflektere? Er refleksion blot et fint ord for at tænke? I denne bog defineres refleksion som den særlige form for tænkning, der drejer sig om at sætte ord på sine handlinger for derigennem at overveje, om man har udført handlingen på den mest optimale måde, eller om man kunne forbedre praksis. Refleksion indgår altså som et værktøj til at udvikle forskellige erhvervsfaglige kompetencer. Men refleksion er mere end det. Refleksion er også et mål i sig selv i erhvervsuddannelserne, idet eleverne skal udvikle refleksionskompetence. På denne baggrund leverer bogen en grundig gennemgang af begrebet refleksion og tilstødende begreber, og med baggrund i kendte refleksionsteoretikere giver bogens forfatter sit bud på, hvad refleksion er eller kan være i en erhvervsuddannelsessammenhæng. Herefter følger kapitler om, hvad der kan sætte refleksionsprocessen i gang, og hvad man kan reflektere over. Sidst i bogen gives et konkret bud på, hvordan refleksion kan opdeles i fem trin, der udgør en systematisk tilgang til refleksionsprocessen. Bogen indeholder også eksempler på, hvordan forskellige formuleringer af krav om refleksion i uddannelsesordninger kan omsættes til undervisningsforløb.
    Vi bruger cookies på www.munksgaard.dk

    Det gør vi for at sikre en god brugeroplevelse og for at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre din oplevelse af siden. Hvis du klikker dig videre på siden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.